2017. október 24., kedd

Kedvencek - 4. rész: témák

A kedvenceim utolsó részeként azokat a témákat vettem sorra, amelyekről szívesen olvasok. Sok minden van, ami érdekel és megérint, itt a legeket emeltem ki, a teljesség igénye nélkül.

Forrás: Pinterest.

5. Romantikus regények

Igen, romantikus alkat vagyok, bizonyos határig. A giccses, minden rózsaszín, és„megmutatom a világnak, hogy milyen boldog vagyok” életérzés nem az enyém, inkább a meghittséget és a bensőségességet (van ilyen szó, nincs túlragozva?) preferálom. Alapvetően borzasztóan kritikus vagyok a könyvekkel kapcsolatban (is), de ha romantikus regényről (és szépirodalomról) van szó, akkor hatványozottan. És sajnos eddig nagyon kevés igazán jó romantikus regényt olvastam. Mi számít annak? Jó kérdés. Ne legyen ízléstelen, közönséges és csiricsáré (nem, A szürke ötven árnyalata nem romantikus), és érződjön a lelki kötődés a főszereplők között, nekem ez nagyon fontos. Örök kedvencem, a Jane Eyre a legjobb példa erre, de nem hiszem, hogy ahhoz hasonlatos létezik. Kortársak közül eddig Nicholas Sparkstól Menedék tetszett nagyon. Szóval ha tudtok valami olyasmit, ami megfelel a fenti kritériumoknak, akkor szívesen fogadok ajánlásokat. Nem ígérem, hogy el is olvasom, vagy hogy nem zárom be tíz oldal után, de nagyon szeretnék már egy igazán jó romantikus regényt olvasni.

4. Kisvárosokban/vidéken játszódó történetek
Ez nem éppen téma, inkább helyszín, de én oda meg vissza vagyok azokért a könyvekért, amik kisvársokban vagy vidéken játszódnak. A helyszín persze nem garantálja, hogy a könyv is jó lesz, de alapvetően vonzanak az ilyen történetek. (Persze van számos olyan könyv, ami nagyvárosban játszódik, és imádom, ilyen pl. A Highgate temető ikrei vagy A Diadalív árnyékában.)

3. Társadalmi témák
Vannak fontos kérdések, amik globális szinten érintenek mindent embert, és én szeretek ezekről olvasni. Akár aktuálisak, akár nem. Akár valósak, akár nem. Ugyanannyira szeretek egy éppen napirenden lévő kérdéssel foglalkozó témáról olvasni, mint  pl. egy fikciót (itt tipikusan a disztópiára vagy az utópiára gondolok). Az, hogy mennyire kedvelem meg az adott könyvet, természetesen nagyban függ attól, hogy alapvetően olyan gondolatokat, értékeket közvetít-e, amivel egyetértek. 

2. Történelmi regények
Vikingek, középkor, telepesek, magyar dualizmus, nekem aztán mindegy. Imádom a történelmi regényeket. Ez nem jelenti, hogy válogatás nélkül minden történelmi regényt elolvasok, de nem riadok vissza attól, ha egy kicsit száraz a téma vagy túl vastag a könyv. Vannak kedvenc korszakaim, ezekről szívesebben olvasok, de nem zárkózom el semmi elől.

1. Emberi kapcsolatok
Nagyon szeretek emberi kapcsolatokról olvasni, legyen szó szerelemről, házasságról, szülő-gyermek kapcsolatról, testvérekről, barátokról, bármiről. Az életünk nagy részét emberek között töltjük, és nagyon sok mindent befolyásol, hogy milyen a családunk, milyen közegben élünk, a legtöbb konfliktusunk is ebből adódik, emberi kapcsolataink mindent átszőnek. Ezeknek az árnyalatait, mélységeit nagyon nehéz érzékletesen megjeleníteni, de ha sikerül, akkor - a szerző képességeitől függően - abból nagyon-nagyon jó könyv születhet.

9 megjegyzés:

  1. A romantikus regényekről jutott eszembe: Jane Austennal hogy állsz? Nekem az Emma és a Büszkeség és balítélet a kedvenceim tőle, de már ezer éve szeretném újraolvasni az Értelem és érzelmet is.
    Történelmi regényként ajánlom, ha valahol rábukkansz: Robert Merle-től A bálványt. A 16. századi Itáliában játszódik.
    Az emberi kapcsolatokhoz ajánlom Anna Gavaldát és Javier Maríast. Teljesen más stílusuk, de mindkettejüket nagyon szeretem. Gavalda könnyedebb, de nagyon fel tud rázni és arcon tud csapni. Marías könyvei pedig számomra a nagybetűs SZÉPIRODALMAT jelentik (és szereti a hosszú mondatokat).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Austentől a Büszkeség és balítéletet és a Meggyőző érveket olvastam eddig. Az első tetszett, bár nem fogott meg annyira, mint a Jane Eyre (tudom, hülyeség összehasonlítani, de ez nálam zsigeri, nem tehetek róla), a Meggyőző érvek viszont nagyon rossz élményként maradt meg bennem, borzasztóan felbosszantott az a regény, azóta mást nem is olvastam Austentől, de az Emmával szemezek már egy ideje. Az Értelem és érzelmet egyszer elkezdtem, és valamiért abbahagytam, de már nem emlékszem rá, hogy miért, lehet, hogy újra előveszem majd azt is.

      Robert Merlétől eddig csak a Mesterségem a halált olvastam, az zseniális, szóval nagy esély van rá, hogy mást is kézbe fogok még venni tőle. A bálványról nem hallottam, de mindenképpen meg fogom nézni.

      Gavaldától és Mariastól még semmit nem olvastam, de utána fogok nézni az ő könyveiknek is. Számomra Szabó Magda a nagybetűs szépirodalom, valahol olvastam, hogy egyszer Esterházy Péter azt mondta róla, hogy ő irodalmunk utolsó nagyasszonya, és ez a megfogalmazás nagyon találó. Az írásai mindig szíven találnak, legutóbb a Pilátust és a Disznótort olvastam tőle, kemény volt mindkettő.

      Köszönöm az ajánlásokat. :)

      Törlés
    2. De nada :).
      Nyugodtan hasonlítsd a Jane Eyre-hez, mert Neked az a kedvenced :). Az Emmát először nagyon, nagyon utáltam, de évekkel később éppen ment a tévében a BBC-s sorozat és az megtetszett, úgyhogy elővettem, és azóta az egyik kedvenc könyvem. Bár vannak benne agyzsibbasztó szereplők, akiket a legszívesebben néha jól megcsapkodnék, de közben meg ők pezsdítik fel a regényt, és amikor újraolvasom, már csak jókat nevetek rajtuk.
      Az Értelem és érzelmet én is készülök újraolvasni, de eddig kétszer félretettem. Egyszer pedig már olvastam.

      A Mesterségem a halál is régóta megvan és már más is ajánlotta. A bálványról még annyit, hogy történelmi és sokszereplős, de teljesen követhető és még vicces is helyenként (és ezer éve jelent meg utoljára).

      Marías regényeiben mindig felbukkan több más irodalmi mű is, de ha nem olvastad őket, akkor sem kell butának érezned magad, mert úgy kerül szóba, hogy megértsd. Az ő szereplői mindig művelt, olvasott emberek. A magyarul megjelent könyvei közül a Holnap a csatában gondolj rám-ot még nem olvastam, de ismerkedni a Beleszerelmesedéseket ajánlom.
      Milyen igaza volt Esterházy Péternek. A Pilátust már olvastam, az nagyon ütött nálam is, a Disznótor a Kígyómarással (az Európánál egy kötetben jelentek meg) még várólistás.

      Törlés
    3. Van olyan, hogy idővel már máshogy viszonyul az ember egy könyvhöz, vagy egy jó adaptáció alapján átértékeli, és mégiscsak megszereti.

      A leírásod alapján Marías nekem valónak tűnik, majd meglátjuk, hogy valóban sikerül-e barátságot kötnünk. :)

      Törlés
    4. Az ízlésünk is sokat változik. Múltkor megnézegettem a régi blogbejegyzéseim, és több olyan könyvet is olvastam régen, amit ma már nem vennék a kezembe, és ezek közül volt, amit elcseréltem, volt, amit beadtam a könyvtárba.

      :).

      Törlés
  2. Ó hogy én mennyire imádom, ha könyvajánlásokat kérnek az emberek :)
    Amadeához csatlakozva Jane Eyre után érdemes Austennel próbálkozni, esetleg Georgette Heyer-rel. A humoros történelmi romantikához pedig még Julia Quinn regényeit ajánlanám.
    Modern romantikusok közül, ahol a karakterek teljesen normálisak és lehet velük azonosulni: Julie James regényei illetve Jennifer Crusie-tól A fogadj rám!
    Kisvárosi regényekhez ajánlom James Herriot, MC Beaton, Trisha Ashley regényeit illetve Agatha Christie Miss Marple történeteit :)
    Társadalmi, aktuális témákhoz most éppen érdemes olvasni A szolgálólány meséjét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha egy adott témában végképp nem találok semmi jó olvasmányt, akkor muszáj valakitől ajánlást kérni. :) Csak az a baj, hogy a körülöttem lévő emberek nem nagyon olvasnak, a városi könyvtár kínálata pedig elég szegényes, plusz kevés az én ízlésemnek való könyv. Egyébként úgy gondolom, hogy igazán jó ajánlást csak az tud adni, aki igazán ismeri a másikat, de nem kizárólag. Vettem már a kezembe ismeretlen ember ajánlása nyomán könyvet, és nem csalódtam, azért folyamodtam most is ehhez a módszerhez. :)

      Austentől olvastam már, ahogy fent is írtam, de nem mindent, szóval vele még fogok tenni egy próbát. Georgette Heyer, Julia Quinn, Julie James és Jennifer Crusise könyveihez még nem volt szerencsém, de felírtam őket, majd a könyvtárban is megnézem, van-e bent tőlük valami.

      Agatha Christie nem nekem való, nem igazán kedvelem a krimit, a többi írót nem ismerem, úgyhogy nekik még utána kell néznem.

      A szolgálólány meséjét nemrég olvastam, tetszett is nagyon, jó volt végre egy olyan disztópiát olvasni, amiben nem tizenhat évesek szerepelnek, és hát elég félelmetes jövőképet fest le, teszi ezt meglehetősen érzékletesen.

      Köszönöm szépen neked is az ajánlásokat, feljegyeztem az írókat és a címeket, böngészek majd a hétvégén. :)

      Törlés
  3. NIffeneggertől Az időutazó felesége is elég romantikus kategória, kis extrával, én nagyon szerettem. (A Highgate-et is!)
    Csatlakozom Anna Gavalda ajánlásához az emberi kapcsolatok témában. Ami még eszembe jutott és nagyon jó emberi kapcsolatok és társadalmi problémák boncolásában is, az pedig Rowlingtól az Átmeneti üresedés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Highgate temető ikreit imádtam, teljesen magával ragadott, szóval biztosan fogok még olvasni Niffeneggertől. Anna Gavaldával két ajánlás után már muszáj lesz megismerkednem, remélem, nem fogok csalódni. Az Átmeneti üresedést olvastam, és imádtam, pont mostanában gondolkodtam rajta, hogy újra kellene olvasni valamikor. Köszönöm neked is az ajánlásokat. :)

      Törlés